شناسایی پروتئینی که به تجزیه ی چربیها کمک می کند و به طور بالقوه می تواند منجر به کشف درمان های جدیدی برای دیابت شود

24اوت 2016- دانشمندان مرکز پزشکی جنوب غربیUT  کشف کرده اند پروتئینی که اغلب بر روی سطح قطرات چربی در داخل سلول قرار دارد - به ویژه بوفور در عضلات ورزشکاران استقامتی وجود دارد - می تواند به تجزیه ی کارآمد تر و سالم چربیها کمک کند.

دکتر Perry Bickel، دانشیار طب داخلی در مرکز پزشکی جنوب غربی UTو نویسنده ارشد این مطالعه که در مجله Nature Communicationsبصورت آنلاین منتشر شده است، گفت: این یافته ها می تواند پیامدهای قابل توجهی برای توسعه راه های جدیدی برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 داشته باشد.

در این تحقیق نقش جدیدی برای پروتئین Perilipin 5، در هسته ی سلول به عنوان یک تنظیم کننده سوخت و ساز چربی گزارش شد. دکتر Bickelرئیس بخش غدد درون ریز می گوید: کشف این پروتئین درهسته، بسیار تعجب آور بود.

در افراد چاق و جوندگان، چربی اضافه می تواند در بافتهایی که برای ذخیره سازی چربی تخصصی نیستند، مانند عضله اسکلتی، قلب و کبد تجمع یابند. دکتر Bickelگفت: این ذرات می توانند باعث اختلال در عملکرد این بافتها گردند.

تلاش برای شکستن مقدار زیادی چربی می تواند فشار بیش از حدی را به سیستم متابولیکی بدن وارد کند، و میتوکندریها را که ارگانل های کوچک سلولی هستند و وظیفه ی تبدیل چربی به سوخت برای کار یا گرما را بعهده دارند، مملو از چربی کند، او توضیح داد: اگر شما بیش از حد به یک کارخانه سوخت تزریق کنید، پس از آن به خوبی کار نخواهد کرد.

او افزود: در این حالت در سلول ها معجونی از چربیهایی که بصورت ناقص پردازش شده اند، باقی می ماند که می تواند برای میتوکندری سمی بوده و منجر به مقاومت به انسولین شود که در دیابت نوع 2 دیده می شود.

ورزشکاران استقامتی - که به شکلی متناقضی حداقل به همان اندازه ی افراد چاق مقاوم به انسولین، در سلول های ماهیچه ای خود چربی بصورت ذخیره دارند - دارای مقادیر بالاتری از Perilipin 5هستند، یافته های جدید تیم UTSWممکن است توضیح دهد که چرا ورزشکاران قادر به بهره برداری از افزایش چربی ذخیره شده برای سوخت رسانی در هنگام ورزش هستند، در حالی که از سمیت افزایش چربی در عضلات خود مصون می مانند.

در آزمایشات با سلول ها در محیط کشت و موش، تیم تحقیقاتی UTSWدریافتند که هنگام تحریک سلول ها به آزاد سازی چربی ذخیره شده در قطرات چربی، Perilipin 5می تواند سطح قطرات چربی را ترک و به هسته سلول مهاجرت کند، که در آنجا با همکاری پروتئین دیگری بنام PGC-1αسلول را به ایجاد میتوکندریهای بیشتر و کارآمدتر تشویق می کند. دکتر Bickelگفت: بدین ترتیب Perilipin 5ظرفیت میتوکندری ها را برای سوزاندن چربی با این بار زیاد چربی در سلول، افزایش می دهد.

او گفت، یافته های آزمایشگاه ما در نهایت می تواند به یک روش جدید برای درمان دیابت مرتبط با چاقی منجر شود، شاید یک داروی جدید بتواند عملکرد Perilipin 5 یا یک جنبه از عملکرد آن را تقلید نماید. در حال حاضر، دکتر Bickelو تیمش تحقیقات خود را بر روی عملکرد Perilipin 5در موش ادامه می دهند. آنها امیدوارند این مطالعه در اوایل سال آینده تکمیل گردد.

منبع و سایت:

Nature Communications, 2016; 7: 12723 DOI: 10.1038/ncomms12723

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160824172704.htm